fbpx

Štát spí a (nielen) inovácie trpia

Štát spí a (nielen) inovácie trpia

V utorok o 22:00 pozastavil v Bratislave svoje služby obľúbený poskytovateľ služieb - Uber. Vyhovel tak návrhu zo strany Občianskeho združenia koncesovaných taxikárov. Na jednej strane súd rozhodol podľa zákona, na druhej strane k tomu nemuselo prísť a riešení sa núka niekoľko.

Už v predošlom článku som spomínal, ako riešiť vzniknutú situáciu. Uber si získal na Slovensku veľmi veľkú popularitu a mnohokrát nebola dôvodom cena. Podľa našich zdrojov z Ministerstva Dopravy (ďalej len MD) mal Uber záujem situáciu riešiť a absolvoval cez tucet stretnutí s MD. To však, ako ukázala nedávna minulosť, malo ako prioritu nastavené pravdepodobne eurofondy. Takže takmer dvojročná nečinnosť MD len pomohla k vzniknutej situácii a dokázala, že štát i legislatíva neoplývajú časovou pružnosťou v neprospech občana.

Nechávam na diskusiu, no v bodoch zhrniem podľa mňa prijateľné riešenia pre všetky strany. Niektoré odpozorované počas nedávnej návštevy Veľkej Británie, prípadne podľa vzoru iných krajín. Prosím, vyjadrite sa diskusii vecne a bez invektív - v opačnom prípade dané príspevky budeme nutení zmazať.

  • povinnosť pre vodičov P2P služieb (Uber, Taxify) mať preukaz vodiča taxislužby
  • povinnosť pre vodičov P2P služieb mať psychotesty a lekársku prehliadku
  • povinnosť pre vodičov P2P služieb odvádzať príslušné dane a odvody
  • povinnosť pre vodičov P2P služieb označenia vozidiel formou nálepiek/magnetov na prednej, bočnej alebo zadnej kapotáže vozidla bez povinnosti strešného transparentu
  • povinnosť pre vodičov P2P služieb v prípade prekročenia určitého príjmu za kalendárny rok z danej činnosti povinnosť platiť cestnú daň, pokiaľ ju už neplatí z inej závislej činnosti.
  • zrušenie povinnosti používania taxametra a uznania metrológie na báze GPS pohybu (v dnešnej dobe je to už veľmi spoľahlivá metóda - odporúčam konzultácie s dopravnou fakultou Žilinskej Univerzity) pre sprostredkované jazdy prostredníctvom aplikácie (HOPIN, LiftAgo, Uber, Taxify)
  • zrušenie povinnosti používania/vlastnenia taxametra v prípade vopred stanovených cien (a prípadnej platby na faktúru) pre služby typu Limousine service, Business transfer services (Hotel - Letisko, Letisko - Hotel, Letisko - Letisko)
  • zrušenie povinnosti používania a tlače dokladu v prípade zasielania potvrdenia zákazníkovi do emailovej schránky, alebo platbe na faktúru
  • zrušenie povinnosti každoročnej EK a TK, zachovanie modelu ako u osobných vozidiel na bežné využitie
  • nastavenie cenovej politiky, aby v niektorých prípadoch nebola výsledna cena cestovného po rozrátani na cena/kilometer vyššia ako 5-násobok priemerného cestovného na kilometer v danom regióne/meste
  • použitie skupiny písiem na označeniach na dverách s minimálnou výškou fontu a dostatočným kontrastom (niektorí vodiči majú meno v písme podobnom schwabachu, niektorí veľmi malým písmom, alebo slabošedou farbou na bielom podklade.
  • každoročné predkladanie výpisu z registra trestov
  • komerčné pripoistenie vozidla pre prípadne spôsobenie škod pri preprave cestujúcich a úrazove pripoistenie sedadiel s koeficientom podľa pravidelnosti prepravy (obdoba tzv. Taxi PZP)
  • nastavenie minimálnej sadzby za km, ktorú nesmie podliezť žiaden z poskytovateľov.
  • implementácia počítadla hodín strávených vozením cestujúcich naprieč aplikáciami, aby sme sa vyhli za sebou idúcim 12,16 či viac hodinovým smenám niektorých vodičov, za účelom ochrany vodiča, cestujúcich i ostatných účastníkov cestnej prepravy.
  • zmena spôsobu výdaja psychotestov a nastavenie dolnej hranice výsledku, kedy sa uchádzačovi umožní voziť cestujúcich za odplatu.

Vyššie uvedený zoznam je len orientačný návrh, netvrdím, že všetko má byť nutne v návrhu novely zákona č. 56 o taxislužbe. Vychádzam z vlastných skúseností, skúseností kamarátov taxikárov, či slov a návrhov diskutujúcich zákazníkov Taxi i Uberu v rôznych diskusiách. Ide o to, aby sme našli spoločný konsenzus, mal by zlepšiť podmienky taxikárov, zrovnoprávniť rozumne obidve strany a vo výsledku aby profitoval zákazník, štát i prevádzkovatelia. A podľa podobného modelu by sa mohlo postupovať napríklad aj v ubytovacej sfére.

O hľadaní kompromisu hovorím už dlho. Akékoľvek moje snahy a návrhy boli zo strany OZKT ignorované, zosmiešnené, či zamietnuté. Počíňanie tohto združenia už nemôžem označiť za proklientské a racionálne, ako vo vyššie linkovanom článku. V novembri som sa zúčastnil diskusie Tatiany Kratochvílovej na tému Taxikári, kde nás bolo dokopy 15, no za OZKT tam nebol nik, hoci o akcii na 90% vedeli. Záznam stretnutia si môžete pozrieť na FB Stránke udalosti. Aj akákoľvek ich písomná aktivita na ich webstránke, alebo FB stránke, či v uliciach nesmerovala ani raz na skvalitnenie služieb, odhaľovanie nekorektných vo vlastných radoch, či návrhy riešení okrem plnej regulácie Uberu a Taxify, alebo ich zákaz, samozvané kontroly vodičov týchto platforiem, urážanie prevažne cestujúcich či už taxíkmi alebo Uberom a Taxify a zbesilým označovaním každého, kto sa im snažil poukázať, či už na chyby z ich strany, alebo návrhy riešení za vodiča niektorej z týchto dvoch platforiem a následným zosmiešňovaním a cenzúrou. Jediný bod k dobru získali odo mňa za 3 alebo 4 charitatívne akcie. Aj preto sa domnievam, že predseda združenia na konci rozhovoru zo dňa 27.3. 2018 pre TV Markíza klamal, keď tvrdil, že sú za kompromis.

Poznámka: autor je bývalý taxikár, ako aj občasný vodič daných platforiem.

admin

Súvisiace články

Close